Mændene er kommet i fokus på sexlegetøjsmarkedet
Sexlegetøj til mænd er ved at udvikle sig fra det vulgære til det mere smagfulde. Og det kan være et skridt mod normalisering.
Af Caroline Balslev
På Silkeborgvej i Aarhus ligger en butik med en af byens mest genkendelige facader. HOT GIRL står der med store røde bogstaver ovenover store plakater af letpåklædte kvinder og mænd samt farverige dildoer og vibratorer. Susanne Jensen har lige slået dørene op for butikken og ser sit snit til at hænge et par julestjerner op, inden dagens første kunder melder deres ankomst.
“Altså generelt er herrelegetøj faktisk noget af det, vi har mest af, men man overser det tit, fordi meget af det er unisex. Men vi har også en god mængde plads til masturberingsprodukter til mænd, der bare er til at massere penis med,” fortæller Susanne Jensen, mens hun bevæger sig ned i et af hjørnerne af den store butik.
Og ganske rigtigt, fra gulv til loft åbenbarer der sig et væld af onaniprodukter. På gulvet står der kæmpe kasser, der indeholder kilotunge under- og overkroppe støbt i silikone, mens hylderne over bugner med replikaer af alverdens kønsåbninger i mere håndfaste størrelser.

“Det er jo slet ikke til at se, men jeg har faktisk udsolgt af rigtigt meget af det, der står hernede,” siger Susanne Jensen.
Mange af æskerne er udsmykket med billeder af forskellige kvinder, der ikke efterlader meget til fantasien, men i Hot Girl findes der noget for enhver smag. Også produkter med mere sobert udseende er her plads til.
“Noget af det nyere, som vi sælger meget af, er den her,” siger Susanne Jensen og holder en blå æske frem. Billedet udenpå forestiller umiddelbart en lommelygte eller en stor læbepomade, men kassen indeholder en blowjob-simulator af mærket Autoblow. Den består af et langt rør med fem kuglerækker, der masserer penis, når man bevæger det frem og tilbage.
“Det er sådan et dejligt luksusprodukt, og det er kunderne rigtigt glade for. Også fordi det er et ret anonymt produkt, der stadig ser pænt ud,” siger hun.

Mændene er kommet i fokus
Ditte Neergaard Jensen er sexual wellness specialist hos Skandinaviens største forhandler af sexlegetøj, Sinful. Hun er ved at uddanne sig til sexolog hos Dansk Forening for Klinisk Sexologi og har arbejdet for Sinful siden 2016. Ifølge hende har sexlegetøjsindustrien i lang tid kun fokuseret på at lave lækre produkter til kvinder.
“Sexlegetøj til kvinder skulle være noget, man kunne have stående fremme og noget, man kunne tale med veninderne om, hvor designet hos mænd har været lidt mere nedprioriteret. Det skulle sådan set bare være frækt,” siger hun
Nu kan hun til gengæld se, at markedet er ved at bevæge sig væk fra det meget vulgære legetøj til mænd og i en mere afdæmpet og æstetisk retning.
“Der er flere og flere producenter, som faktisk mener det alvorligt, når de laver sexlegetøj til mænd. De har virkelig lagt sig i selen for at udvikle nogle lækre designs til mænd. Du kan få masturbatorer, der næsten ligner en højttaler, du kan have stående i bogreolen,” siger Ditte Neergaard Jensen.
Også hos den Padborg-baserede virksomhed Sexshop.dk, der forhandler sexlegetøj på nettet, kan direktør Tommy Jensen se, at der sker en udvikling i udvalget til mænd på markedet.
“Generelt er det en transformation, der har været i gang siden slut 90’erne, men det bliver mere og mere, og for produkterne til mænd er det begyndt at spille en stor rolle indenfor det seneste års tid,” siger han.

Selvom der er begyndt at komme flere og flere af de mere anonyme og sobre produkter på markedet, så er en af de helt store sællerter hos Sexshop.dk stadig i den vulgære ende. Næst efter glidecreme og prævention er det, de sælger mest, et produkt, hvis navn direktøren næsten ikke vil tage i sin mund.
“Den har jo et lidt uanstændigt navn. Den hedder Oxana Pussy and Ass, og det er simpelthen en røv på to kilo,” siger Tommy Jensen.
Tommy Jensen mener også, at tiderne kan have noget at gøre med, at de hos Sexshop.dk ikke får afsat ligeså mange af de moderne, kvalitetsprodukter, som de ellers ville. Folk har simpelthen ikke så mange penge, de kan smide efter voksenlegetøj, på grund af stigende elpriser og inflation.
“Vi kan også bare se, at vi begynder at komme ind i en krisetid, hvor pris betyder rigtigt meget. Men ellers er det klart noget, vi kan se hos vores kunder, at kvaliteten har stor betydning for, hvilke produkter de køber,” siger han.
Sexlegetøj til vindueskarmen
Længere nede i Aarhus midtby finder man en noget anderledes forhandler af sexlegetøj, nemlig den nyligt åbnede Peech. Med sine store glasvinduer og minimalistiske indretning, ligner butikken nærmest et galleri, hvis ikke man ser ordentligt efter.
“Det er jo lidt museumsagtigt, og folk har det også sådan, når de kommer ind. Jeg bliver nødt til at fortælle mange, at de altså godt må røre ved tingene,” siger Cecilie Stejner, der er butikkens daglige leder.

Fra gaden kan man se, alt hvad der foregår i butikken. Gulvlange gule gardiner dækker de indre vægge og foran dem, står gennemsigtige reoler, der får de farverige produkter til at træde tydeligt frem. Lokalet er enkelt indrettet, og man får en fornemmelse af, at produktudvalget er nøje kurateret.
“Det skal være cute og let tilgængeligt. Vi vil rigtigt gerne prøve at udfordre den skam, der er omkring sex og sexlegetøj, og jeg tror personligt, at skammen er større, hvis det er noget vulgært sexlegetøj, end hvis det er noget, der kunne stå i en vindueskarm,” fortæller Cecilie Stejner.

Mange af produkterne ligner vitterligt noget, der kunne stå i en vindueskarm. Cecilie tager en hvid cylinder med spiraldesign frem fra hylden. Åbenbart er det et penissleeve, men det er ikke noget, man ville tænke, hvis man ikke vidste det.
“Den ligner meget en Le Klint-lampe, synes jeg,” siger hun.
Og for Cecilie Stejner er det med til at normalisere sexlegetøj, at produkterne ikke forsøger at efterligne rigtige kropsdele, men derimod ligner små kunstværker, som man ikke skal skamme sig over at have liggende.
“Tanken bag Peech er jo at sætte fokus på seksuel sundhed, og det er jo fordi, vi gerne vil fuldstændig almindeliggøre det at have sexlegetøj. Jeg tror, det kan skræmme en del væk, hvis det meget vulgære er en del af sortimentet. Det menneskelignende sexlegetøj føder ind i en diskurs om, at onani er noget, man skal have for sig selv og ikke snakke om. Frem for at have noget sexlegetøj, der ser sødt og flot ud, som man gerne vil vise frem,” siger hun.
Æstetik kan være tabubrydende
Sexolog Julie Eliassen er helt enig i, at udseendet på legetøjet kan være med til at normalisere det, og derfor er hun glad for, at markedet bevæger sig i en mindre kødelig retning.
“Sexlegetøj bliver pænere, og det er slet ikke så voldsomt og vulgært som tidligere. Vulgært kan også være godt, men ikke hvis du skal være med til at bryde tabuer. Så er det bare nødt til at se lækkert ud,” siger Julie Eliassen.
Hun peger på, at det kan have betydning for, hvordan man opfatter sine egne lyster, hvis det sexlegetøj, man bruger, er noget, man kan lide at se på, og ikke ville være bange for at vise frem.
“Hvis man tænker, ‘det er pænt, det skal jeg sgu ikke skamme mig over at have liggende’, kan det være med til at bryde tabuet,” siger sexologen.
I Hot Girl synes Susanne Jensen allerede, at aftabuiseringen i gang. For fem år siden var de mandlige kunder meget hurtige til at hente deres varer op til kassen og betale, hvorimod i dag de er mere interesserede i at snakke om produkterne, inden de tager dem med hjem.
“Jeg synes også, at mændene har det meget mere behageligt ved at stå ovre i hjørnet ved masturberingsprodukterne. Men æskerne er også blevet pænere, og produkterne er blevet noget andet. Engang var en fleshlight jo det pæneste, man kunne få, men jeg synes, vi er ved at bryde det,” siger hun.